Pentele-kupa: több mint hatvan hajó és fordulatosnak ígérkező versenyek várják az érdeklődőket

2021, Július 11 - 12:32

Pentele-kupa: több mint hatvan hajó és fordulatosnak ígérkező versenyek várják az érdeklődőket

Harminc-negyven versenyző és akár kétszer ennyi hajó is indulhat a hétvégi Pentele-kupán. Az IMBRA nemzetközi motorcsónakmodell-versenyek hazai bajnoksága már a harmadik hétvégéjéhez érkezik 2021-ben.

„A koronavírus-járvány okozta bizonytalanságok után kezd fokozatosan magához térni a sorozat, a legutóbbi versenyhétvégénken, a Kanizsa-kupán már egészen jó volt a létszám, még ha a vírushelyzet előtti állapotot nem is értük el” – mesélte Szabad Zoltán, a 3. fordulót rendező Pentele SE elnöke.

A nemzetközi IMBRA szövetség égisze alatt megrendezett FSR – Hungary futamokon négy különböző hajóosztályban, 3,5, 7,5, 15 és 27 köbcentiméteres hengerűrtartalmú motorok hajtotta modellek versenyeznek. Egy induló pedig több hajóosztályban is megmérettetheti magát.

A Pentele-kupa programja pénteken a szabadedzésekkel indul – a nevezők akár hét órán át is gyakorolhatnak. Szombat reggel egy újabb, 135 perces tréning áll a versenyzők rendelkezésére, hogy megtalálják a lehető legjobb beállításokat. A selejtezőfutamokat 10 és 14 órától rendezik, majd a napot egy újabb, 60 perces tréning zárja. Vasárnap 90 perces szabadedzés, majd 9 órától a döntők várnak a nevezőkre és modelljeikre.

„Laikusok számára is rendkívül izgalmas, érdekes a lebonyolítás. Főleg mert viszonylag sok versenyt futunk egy hétvégén, ezek pedig rendre fordulatosan alakulnak. Ráadásul, amikor a 12 hajó elindul a vízen az a látvány mellett hangélménynek sem utolsó – teszi hozzá Zoltán, aki egyesületével együtt idén negyedszer látja vendégül a magyar bajnokság mezőnyét. – Óriási szerepe van a finomhangolásnak, a megfelelő beállítások megtalálásának. Nem elég csupán a leggyorsabbnak lenni egy-egy körön.”

A bajnoki idény öt hétvégéből áll, a végelszámolásnál pedig a legjobb négy eredményt veszik alapul mindenkinél. A versenyeket egy M-alakú pályán rendezik, melynek starthelyek felöli oldala 100 méter hosszú, az M szárát alkotó egyenesek pedig 50-50 méteresek. A 20 perces futamokon a bóják kijelölte pályán kell minél több kört megtenniük a versenyzőknek.

„A legtöbb motorsporthoz hasonlóan itt is szigorú szabályok vonatkoznak a versenyzésre. A felelőtlen manőverekért ugyan úgy büntetés jár, például egy-egy stop’n’go, amikor adott időre ki kell emelni a modellt a vízből, leállítani majd újraindítani a motort és úgy visszaengedni. A manőverekért sárga és piros lap is járhat, utóbbi a verseny végét jelenti az adott hajó számára” – ecsetelte a szabályokat Zoltán.

Mint mondja, főleg a rajtok után elő-elő szokott fordulni némi csetepaté a hajók között, persze ezek nem szándékosak. A futamok alatt csónakok járják a pályát, hogy az elakadt, bajbajutott modelleket minél hamarabb visszajuttassák a starthelyekre – ahol akár újra is indíthatják őket a versenyzők. Legutóbb Kanizsán 58 hajó szállt vízre, Zoltán szerint a Pentele-kupán ennél is nagyobb létszám várható.

„Az utolsó pillanatban dől el több külhoni magyar és külföldről érkező vendég sorsa is. A koronavírus-járvány sok mindent bizonytalanná tett, de az eddigi jelentkezések alapján jól állunk. Harminc-negyven indulóra és akár kétszer ennyi hajóra számítunk” – tette hozzá.

A versenynek a Dunaújváros melletti Nagyvenyim ad otthont.